دکتر شیرین شمس : بهترین روش درمان خشکی واژن چیست ؟؟ واژینیت اتروفید : ( خشکی واژن)

خیلی از خانم های متوجه تغییراتی در دستگاه تناسلی و واژن خود بعد از یائسگی می شوند . این تغییرات شامل خشکی و مشکلات هنگام نزدیکی است . ممکن است علائم ادراری داشته باشند . تمامی این مشکلات با درمان قابل حل میباشد . درمان شامل ( هورمون درمانی ، HRT ، ژل های نرم کننده ، و لیزر واژینال ) می باشد .

واژینیت آتروفیک چیست و به چه علت ایجاد می شود ؟

قبل از یائسگی پوست و بافت های اطراف واژن توسط مایع مخاطی مرطوب نگه داشته می شود . این مایع تحت  تاثیر استروژن هستند تراشح می شود .

استروژن سلول های واژن را تحریک می کند که تولید گیلی کوژن نماید . گیلی کوژن ترکیبی است که کمک به رشد باکتری های مفید در واژن نموده و از ایجاد عفونت ها جلوگیری می نماید .

بعد از یائسگی تخمدان ها استروژن کمتری ترشح می کنند . کمبود استروژن باعث نازک شدن بافت های اطراف واژن و تعداد غدد ترشح کننده موکوس می شوند . همچنین در یائسگی ممکن است . بافت های چربی اطراف دستگاه تناسلی کاهش یابد . که به طور کلی شکل دستگاه تناسلی نسبت به قبل مقداری تغییر پیدا می کند . به طور خلاصه تغییرات هورمونی در طی یائسگی باعث کوتاه شدن واژن خشکی و کاهش الاستیسیته  می شود . این تغییرات معمولا ماها و سال ها بعد از یائسگی ادامه یافته و در شخصی در شخص دیگر متفاوت است .  دقت کنید   . زمانی که  خانم یائسه دچار سوزش ، خارش  واژن ، درد حین نزدیکی ، که به علت کمبود هورمون استروژن می شود . این بیماری را واژینیت آتروفیک می نامند .

در واژینیت آتروفیک متوسط تا شدید شما ممکن است علائم زیر را داشته باشید :

1. خشگی واژن
  2. سوزش واژن
  3. ترشح واژینال
  4. خارش دستگاه تناسلی
  5. سوزش در هنگام ادرار کردن
  6. فوریت در دفع ادرار
  7. عفونت های مکرر مجاری ادراری
  8. خونریزی خفیف بعد از نزدیکی
  9. درد هنگام نزدیکی
  10. کاهش نرمی واژن در حین نزدیکی
  11. کوتاه شدن و تنگ شدن کانال واژن

چه زمانی باید دکتر مراجعه کنید :

در حدود نیمی از خانم های بعد از یائسگی تجربه واژینیت آتروفیک را دارند . گرچه تعداد کمی از آنها جهت درمان مراجعه می کنند . خیلی از خانم ها خوددرمانی کرده و از مراجعه به پزشک خجالت می کشند که در مورد مشکلشان با پزشک مشاوره نمایند . خواهشمند است اگر درد حین نزدیکی دارید حتما با پزشک خود مشاوره نمایید زیر که این درد با استفاده از نرم کننده های واژن برطرف نمی شود .  و اگر شما علائم واژینال مانند خونریزی غیر معمول ترشح ، سوزش ، خارش و زخم دارید حتما به پزشک مراجعه فرمانید .

علل :

واژینیت آتروفیک به علت کاهش استروژن ایجاد می شود کمبود استروژن باعث نازک شدن بافت واژن ، خشکی ، کاهش الاستیسیته و شکنندگی آن می شود .

کاهش  استروژن  در چه زمانهایی اتفاق می افتد .

1. بعد از یائسگی
  2. در طی سالهای قبل از یائسگی ( نزدیک به یائسگی )
  3. در زمان شیردهی
  4. به دنبال جراحی خارش کردن تخم دان ها ( یائسگی جراحی )
  5. بعد از رادیو تراپی لگن جهت درمان سرطان
  6. به عنوان عوارض درمان هورمونی سرطان پستان

علائم واژینیت اتروفیک ممکن است در سالهای قبل از یائسگی شروع شود و یا اینکه تا سالها بعد از یائسگی خانم ها هیچ مشکلی نداشته باشند . یعنی علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است . و تمام خانم های یائسه دچار علائم واژینیت اتروفیک نمی شوند .

گرچه این مشکل نسبتا شایع است ، فعالیت جنسی منظم می تواند جهت جلوگیری از ابتلا به این مشکل موثر شود .

تشخیص :

1. معاینه لگن جهت بررسی ارگانهای لگنی و بررسی دستگاه تناسلی خارجی واژن و گردن رحم لازم است .

در طی معاینه پزشک شما از جهت افتادگی ارگانهای لگنی را بررسی می کند مانند افتادگی مثانه یا روده بزرگ یا رحم به داخل واژن

1. ازمایش ادرار که شامل آزمایش بررسی و کشت ادرار جهت بیمارانی که از علائم ادراری رنج می برند لازم است .

واژینیت اتروفیت باعث افزایش خطر عفونت واژینال و مشکلات ادراری می شود .

1. عفونت های واژینال : اتورفی واژن باعث تغییر PH واژن می شود . و در نتیجه خطر عفونت های واژینال را افزایش می یابد .
  2. مشکلات ادراری : مشکلات واژینیت اتروفیت باعث تغییر دستگاه ادراری می شود . به عنوان مثال باعث اتروفی دستگاه تناسلی ادراری می شود که خود می تواند با مشکلات ادراری همراه باشد .
  3. مشکلات ادراری : شامل تکرر و فوریت در دفع ادرار و یا سوزش در هنگام ادرار کردن . این مشکل ممکن است در بعضی از خانها منجر به عفونت های دستگاه ادرای یا بی اختیاری ادرار شود .