واژینیت (التهاب واژن) - خشکی واژن

واژینیت التهاب واژن است که معمولا به علت عفونتها ایجاد میشود . شایع ترین عفونتهای واژن واژیننیت باکتریال واژینیت تریکومونائی واژینیت قارچی واژینیت باکتریال : قبلا به نام واژینیت گاردنلائی خوانده میشود . به علت تغییر در رشد باکتریهای واژن ایجاد می شود . به عنوان مثال لاکتو با سیلوس یک نوع باکتری طبیعی است که در واژن زندگی میکند. اگر به جای آن باکتریهایی دیگری مانند گاردنلا واژینایس ، با کتروئیدها و مایکو پلاسما هموینس در واژن رشد کنند واژینیت باکتریایی ایجاد میشوند .

و یا باکتریهایی که به طور طبیعی در واژن زندگی در واژن زندگی می کنند. بیش از حد رشد کنند .

علائم : علامت اصلی افزایش ترشحاتی با بوی تند ماهی ، ترشحات معمولا آبکی ، تیره یا خاکستری مات است . خارش شایع نیست ولی در صورت زیاد بودن ترشخات ممکن است با خارش همراه باشد

تشخیص : با معاینه بالینی است ، با نمونه برداری از ترشحات و رنگ آمیزی آنها و دیدن مقدار زیادی Cluecell و یا ستودن راکتو با سیل تشخیص داده می شود .

عوامل ایجاد کننده :

مشخص نیست ولی قلیایی شدن مکرر واژن ( در اثر نزدیکی جنسی یا استفاده از روش واژینال ) می توانند ایجاد واژینیت باکتریال باشند .

درمان : آنتی بیوتیک ها

عوارض : معمولا عارضه ای ایجاد نمی کند . ولی گاهی باعث PID بیماری التهابی لگن می شود . که در خانمها می تواند منجر به نازائی و یا بارداری خارج رحمی گردد .

همچنین در خانهای باردار می تواند منجر به زایمان زودرس شود . واژینیت باکتریال شانس همراه شدن با بیماریهای عفونی دیگر مانند سوزاک و حتی HI را دارد .

واژینیت تریکومونایی یا تریکوموناسیس :

از طریق تماس جنسی منتقل می شود . اغلب مردان عفونی هیچ نشانه ای ندارند . زنان زمانی علامت دار می شوند که 5 تا 28 روز از در معرض گرفتن آنها گذشته باشد .

علائم احتمالی :

1. ترشحات زیاد و خیلی بیش از حد طبیعی
  2. درد هنگام نزدیکی
  3. بوی بد واژن
  4. ادرار کردن دردناک  آنها همچنین ممکن است تحریک و خارش ناحیه تناسلی و در موارد نادر درد زیر شکمی داشته باشند

در صورت وجود علائم در آقایان شامل رقیق سفید رنگ از آلت تناسلی و درد ناک بودن یا اشکال در ادرار کردن و خروج مایع منی میباشد .

تشخیص :

تشخیص  با معاینه بالینی و وجود زخمهای قرمز در دهانه رحم و یا داخل واژن strawbeary sign یا علامت توت فرنگی نامیده می شود .

درمان

درمان معمولا یک دوز واحد مترونیدازل کافی است . البته ، درمان های متنوعی وجود دارد و مهم ان است که هر جنس با هم درمان شود

پیشگیری:

کاندم و پرهیز از تماس جنسی با افراد مختلف می باشد .

عوارض :

خطر همراهی عفونت تریکومونایی با ایدز 3 تا 5 برابر افزایش می یابد . و خطر نوزاد نارس و کم وزن در خانم های باردار مبتلا به تریکوموناسیس افزایش می بابد .

عفونت قارچی واژن :

عفونت قارچی واژن یا کاندیدیاسیس یک علت شایع سوزش  واژن است . کاندیدا البیکن را می توان از واژن 20 تا 50 درصد زنان سالم در سنین باربری جدا نمود .

کاندیدا البیکن (ارتباط نزدیک با استروژن ) دارد . و  به این دلیل عفونت قارچی در دختران قبل از بلوغ و در خانم های یائسه نادر است .

این بیماری بیشتر در زنان سالم و در سنین باروری ایجاد شده و گرفتاری آنها می شود . که قالبا ناشناخته می میاند . بنابراین بیمارانی که واژینیت مزمن دارند باید قطعا تشخیص داده شوند . که شریاط ابتلا آنها به علت عفونت مجدد ، فرم عود کننده یا دائمی بوده و همچنین عامل اختصاصی آنها تعیین شود .

1. حاملگی :
  2. بیماری دیابت کنترل نشده
  3. اسپریهای بهداشتی معطر زنان اه .
  4. آنتی بیوتیک های موضعی و داروهای . استروژنی
  5. پوشیدن لباسهای تنگ و لباس هایی که تهویه خوبی ندارند

بیماری زایی :

می دانیم که فلور باکتریایی واژن شامل چندین گونه از باکتریهای گرم مثبت ، گرم منفی ، بی هوازی و هوازی اختیاری می باشد .

به نظر می رسد که کاندیدها از ناحیه مجاور نظیر پری آنال می توانند خودشان را به واژن برسانند . و یا آنکه یک مخمر بی آزار محسوب می شود ولی می توانند به یک مخمر بیماری زا تبدیل شوند .

کاندیدیاز مزمن و عود کننده

پنج فاکتور در بروز موارد مزمن یا تکرار شونده بیماری دخالت دارند .

1. منبع روده ای : گونه های قارچی که در روده قارچی زندگی کرده و در آمپول معقدی وجود دارند که از آنجا معمولا به دنبال اجابت مزاج به ناحیه معقد مهاجرت کرده و از آنجا به ناحیه پری آنال ، اطراف معقد و به راحتی به واژن منتقل می شوند .
  2. انتقال جنسی : با آنکه 20 درصد اقایان که همسرشان به عفونت عود کننده واژینیت قارچی مبتلا هستن ، حامل گونه های کاندیدا در ناحیه پنیس ( آلت تناسلی ) می باشند . با این حال انتقال جنسی در این بیماری نقش بسیار محدودی دارند .
  3. پایداری ارگانیسم های واژن : بیش از 90 درصد زنان دچار عفونت حاد قارچی پس از درمان با داروهای زد قارچ از نظر کشت قارچی منفی میباشند . ولی چهار تا شش هفته بعد حدود 20 تا 25 درصد از این زنان که بدون علامت نیز هستند . از نظر کشت قارچی مثبت می شوند .
  4. واکنش های حاد ازدیاد حساسیت اکتسابی : انتی ژن های کاندیدایی ممکن است یک واکنش ازدیاد حساسیت حاد در زنان مبتلا به واژینیت کاندیدایی عود کننده ایجاد کنند . این بیماران قالبا دارای علائم بیماری شدید نظیر قرمزی ورم راش خارش همراه با حداقل ترشحات واژن و تعداد کم اورگانیسم هستند .

در تعدادی از بررسی ها با از بین بردن حساسیت آنتی ژن کاندیدا تعداد موارد عود کننده را کاهش داده اند .

دکتر شمس تاکید کردند که : عفونت کاندیدایی مزمن ممکن است نشان ای از افزایش حساسیت خانم ها باشد . پس بهتر است از خود درمانی اجتناب نمونده و حتما به پزشک جهت یافتن علت و نوع عفونت خود مراجعه نماید . و از نگرانی بی مورد خود داری کنید زیرا که یکی از مهم ترین علل افزایش حساسیت و عفونت قارچی ، افزایش استرس می باشد .

1. کاهش فاکتور های محافظت کننده واژن : اخیرا این نقش کمتر مورد تایید است و امروزه میگویند . رحم با ایجاد ایمونوگلوبولین های محافظت کننده در محیط واژن در جلوگیری از عفونت های مقاوم و تهاجمی قارچی در زنان در بعد از مرحله یائسگی نقش دارند . و به این علت عفونت قارچی در زنان یائسه بسیار نادر است .

وی با بیان اینکه عفونت قارچی در خانم های یائسه بسیار نادر است و متاسفانه بسیاری از خانم های به محض انکه دچار خارش و سوزش ناحیه  واژن می شوند .   به تصور آنکه دچار عفونت قارچی شده اند شروع به خود درمانی می کنند تاکید کردند در بسیاری از موارد علت این خارش و سوزش مربوط به آتروفی واژن بوده و درمان زد قارچ هیچ تاثیری بر آن نداشته بلکه ممکن است بعد از مدتی وضعیت را بدتر سازد .

تشخیص :

ترشحات غلیظ ، دلمه ای ، پنیری شکل سفید به همراه خارش و پرخونی و قرمزی و حالت سایش در پوست ناحیه ای   تشخیص دقیق بر پایه گرفتن شرح حال و تاریخچه بیماری ، معاینه کامل لگن و اندازه گیری PH واژن تهیه پاپ اسمیر و تهیه نمونه مرطوب به پتاسیوم هیدروکسید یا محلول پتاس و کشت ترشحات واژن از نظر باکتری ، ویروس و قارچ است .

درمان : اصول درمان بر پایه درمان کامل و سپس درمان نگهدارنده تا شش ماه است که از داروهای زد قارچ ، فلوکونازل ، ایتراکنازول و کتوکنازول و همچنین پودر اسید بوریک استفاده می شود.

نوبت دهی 24 ساعته از طریق تلگرام :

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88192748-021  و 09198400065 تماس بگیرید .