اتروفی ولوواژینال/ شرح کامل ؛روش انجام

طبق اخرین مقاله ای که در مورد آتروفی واژینال در آمریکا انجام شده جهت بررسی تاثیر لیزر co2 جهت درمان علائم روش انجام : این بررسی از اپریل 2013 تا دسامبر 2013 روی 48 خانم یائسه که شکایت از یک یا چند علامت وابسته به اترفی ولوواژینال ( سوزش ، خارش ، تحریک پذیری ، درد هنگام نزدیکی و.... ) صورت گرفت که همه آنها تحت درمان با لیزر co2 فرکشنال قرار گرفته اند .

همانطور که می دانید بعد از یائسگی کانال واژن کوتاه و باریک شده و سطح واژن خشک و حساس می شود و به دنبال ضربه دچار خونریزی می گردد . ناحیه ولوو بویژه کلیتولیس آتروفی شده و در معرض محیط بیرون قرار می گیرد . اتروفی واژ« می توان پیش رونده بوده و تاثیر منفی روی زندگی افراد بگذارد .

تقریبا 50 درصد خانم های یائسه از علائم آتروفی ولوو واژینال شکایت داشته اند .

دقت کنید ممکن است در دوران پیش از یائسگی از علائم آتروفی ولوو واژینال رنج ببرد . و ممکن است خانمی حتی 10 سال بعد از یائسگی هنوز دچار علائم آتروفی ولوو واژینال ( سوزش ، خارش ، درد هنگام نزدیکی و..................) نشده باشد .

همانطور که می دانید خانم ها بیش از یک سوم طول عمرشان را در دوران یائسگی و مرحله بعد از یا بعد از یائسگی سپری می کند . به این دلیل خانم ها در این دوران دچار دیسترس احساسی و اختلالات جنسی می شوند . که متاسفانه حدود 90 درصد آنها بویژه در کشور ایران از مطرح کردن مشکلات خود با پزشک و یا حتی با پارتر شان ( اجتناب می کنند )

همچنین می دانیم که در خانم های میان سال بی اختیاری ادرای استرسی بسیار شایع بوده به طوری که به دنبال افزایش فشار داخل شکم ( عطسه ، سرفه ، خنده شدید ، دچار تراوش ادرار می شوند .

تا به حال جهت درمان این معظل از نرم کننده های واژن که با نام های مختلف در بازار موجود است استفاده می شده که اثر آنها موقت بوده و بعد از مدتی واژن نسبت به آنها مقاومت نشان می داده . داروی دیگری که جهت درمان علائم آتروفی ولوو واژینال به کار می رود پماد استرومارین می باشد . که باعث ساخته شدن لایه سطحی دیواره واژن شده و علائم آتروفی را کاهش می دهد ولی همانطور که می دانید عوارض زیادی در استفاده از این دارو وجود دارد . به خصوص در کسانی که نازکی واژن و آتروفی واژن شدید تر است . جذب دارو بالا رفته و عوارض احتمالی افزایش می یابد . به این دلیل باید با احتیاط مصرف شود.

درمان HRT سیستیمک جهت درمان اختلالات ولوو واژینیت استفاده می شده که توصعه می شود در موارد لزوم علائم وازوموتور بیمار تحت کنترل بوده و در موارد بیماران پر ریسک استفاده از این دارو توصیه نمی شود . درمانی که اخیرا جهت برطرف ساختن آتروفی واژن استفاده شده لیزر co2 میباشد . که روی لایه های عمقی تر واژن موکوس و sub موکوس تاثیر گذاشته و باعث افزایش فیبرلاسیون ، افزایش کلاژن و الاستین فیبرها می شود. و ترمیم 4 لایه واژن را به طور کامل انجام میدهد.

روش :

در این بررسی که از آپریل 2013 تا دسامبر 2013 انجام گرفت 48  بیمارانی که از علائم سوزش ، خارش ، دیسپارونی  رنج می بردند تحت درمان با لیزر co2 قرار گرفته اند . و بیمارانی که دچار عوارض زیر بوده اند از

1. دچار عفونت های واژن و PID
  2. پرولاپس ارگانهای لگنی بیش از 2 پاپکیو
  3. بیمارانی که تحت درمان HRT سیستمیک یا موضعی تا 6 ماه قبل از درمان لیزر بوده اند .
  4. بیمارانی که تا 30 روز قبل از درمان لیزر با نرم کننده های واژن استفاده می کردند.
  5. بیمارانی که داروهای روان درمانی استفاده می کردند.

جهت درمان بی اختیاری استرسی از پروب مخصوص استفاده می شد که لیزر واژینال را به صورت تشعشات نقطه ای

49 نقطه ایجاد میکرد . که عمق نفوذ  بیشتری نسبت به لیزر جوان سازی واژن دارد . و جالب است که نقاط آسیب حاصل از لیزر Co2  به اندازه 70 میکرو متر میباشد که در مقایسه با دستگاه های لیزر مشابه  که صد میکرومتر هستند بسیار کوچکتر بوده ، آسیب کمتری میرساند و عمق نفوذ بیشتری دارد . و مناطق سالم بین دو نقطه شروع به تحریک و کلاژن  سازی نموده و در آن نواحی فیبرلاسیون