✅ کیست درموئید تخمدان

توده‌های خوش‌خیم تخمدان ممکن است در خانم‌های جوان کیست درموئید باشد که از سلول‌های جنینی به وجود می‌آیند و شایع‌ترین توده تخمدانی در زنان جوان است. ایجاد سرطان در این توده نادر است؛ بخصوص در خانم‌های زیر ۴۰ سال. این توده‌های تخمدان چون سنگین هستند و ممکن است باعث چرخش پایه تخمدان و علائم اورژانس به صورت پیچش تخمدان یا خونریزی یا پاره‌گی و عفونت شوند، باید تحت جراحی واقع شوند. معمولاً‌ بعد از جراحی بیمار درمان می‌شود و تأثیری در طول عمر او ندارد.

کیست های درموئید در تخمدان ها و بر اثر بقایای مواد ژنتیک یا همان سلول های بنیادی ایجاد می شود که منشأ آن به دوران جنینی برمی گردد. گاهی اوقات در داخل این کیست ها، مواد استخوانی مانند دندان و ناخن و همچنین مو، عصب یا چربی تشکیل می شوند. به این ترتیب توده هایی ایجاد می شود که حدود 40 درصد موارد در زمان تولد وجود داشته و قابل مشاهده است، اما گاهی تا سنین کودکی و در بیشتر موارد تا بزرگسالی مخفی می ماند. این کیست ها به دنبال نقصی هنگام تکامل بافت پوست در مرحله جنینی به وجود می آید.کیست های درموئید معمولا وقتی به وجود می آید که لایه های پوست به طور هماهنگ رشد نمی کند و در لایه اپیتلیوم فضایی کیسه مانند به وجود می آید و ساختارهای پوستی در این محفظه به دام می افتند. دیواره سلولی این کیست ها مشابه ساختارهای خارجی پوست مانند فولیکول های مو، غدد عرق و گاهی مو، دندان یا عصب است. این بیماری شکل اکتسابی ندارد و هرچند ظاهری عفونی و کدر دارد، اما عفونی نیست. این بیماری در میان زنان با رده سنی20 تا 30 سال بیشتر مشاهده می شود. در صورت تشکیل این کیست، خطرهای دیگری مانند پیچیده شدن تخمدان به دور خود، بیمار را تهدید می کند که بسیار هم دردناک است. این کیست ها در دو نوع خوش خیم و بدخیم بوده، اما عمدتا از نوع خوش خیم هستند.

بسیاری از کیست های درموئید تخمدان هیچ علائمی نداشته و به این دلیل در صورت بزرگ شدن کیست، برداشتن آن ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. گاهی خانم هایی که کیست درموئید دارند، علائمی مانند درد شکم، خونریزی غیرطبیعی، مشکل در دفع ادرار یا درد مبهمی در ناحیه کمر یا ران را بیان می کنند. در بعضی موارد کیست تا حدی بزرگ می شود که به تخمدان فشار آورده و موجب خونریزی می شود که در این حالت نیاز به عمل جراحی اورژانسی است.

کی این کیست ها را برداریم؟
در موارد زیر، نیاز به برداشتن کیست توسط پزشک احساس می شود:
ـ وقتی کیست متورم یا دردناک شود.
ـ وقتی کیست رشد کند یا تغییر رنگ دهد.
ـ بنا به دلایل زیبایی، برداشتن کیست ضروری باشد.
برداشتن کیست درموئید معمولا به صورت اورژانسی انجام نمی شود، مگر در موارد پارگی، تورم، درد و تب که بنابر صلاحدید پزشک، کیست به طور اورژانس خارج می شود؛ زیرا ممکن است محتویاتش داخل شکم ریخته و باعث بسته شدن لوله های رحمی شود، بنابراین باید با جراحی از بدن خارج شود.
درصد بسیار کمی از کیست های پوستی ممکن است منجر به سرطان شوند. برای تشخیص کیست درموئید معمولا معاینه های فیزیکی، سونوگرافی و رادیوگرافی انجام می شود.

در موارد نادری کیست درموئید به ساختارهای عمیق تر پوست مانند حفره صورت یا چشم دست اندازی می کند. در این موارد انجام سی تی اسکن یا سایر روش های تصویربرداری توصیه می شود. پس از تشخیص، کیست های پوستی معمولا به وسیله جراحی برداشته می شود. قبل از جراحی معمولا از راه سونوگرافی میزان گسترش به بافت های زیرین پوستی بررسی می شود.
کیست های درموئید در صورت خارج شدن از بدن، عود مجدد ندارد، مگر در صورتی که کیست های ریزی در تخمدان وجود داشته باشد که حین عمل جراحی تشخیص داده نشده اند. در این صورت امکان بروز مجدد این کیست در تخمدان وجود دارد.
چگونه پیشگیری کنیم؟
برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است خانم های بالای 20 سال، هر سال یک بار سونوگرافی شوند تا از وضع داخلی شکمی و لگنی خودشان به طور کامل مطلع شوند. کیست های درموئید تاثیری روی قاعدگی خانم ها ندارد و باعث تاخیر یا نامرتب شدن آن نمی شود.