اختصاصی : آیا تبخال تناسلی درمان قطعی دارد؟

عامل عفونی آن هرپس سیمپلکس نوع یک و دو میباشد . هر دو نوع این ویروس ها می توانند آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان را باعث گردد . هرپس سیمپلکس ویروس HSV نوع 2 :عامل ایجاد تبخال تناسلی است ، که خاص بزرگسالان بوده و از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود . یعنی مخزن آن صرفا انسان مبتلا به عفونت می باشد . دوره کمون این ویروس 2 تا 20 روز است . تبخال تناسلی ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شده که ممکن است علائم بالینی داشته و یا مخفی بماند .در خانم ها محل ابتدایی تظاهر ضایعات واژن و دهانه رحم است . در حالی که پس از عود زخم ها در واژن پوست اطراف مقعد ،پاها و باسن ایجاد می شود.

ضایعات به صورت  وزیکولهای ریز و درد ناک بوده و دوره واگیری عفونت ، دو هفته و یا تا زمانی که زخم ها وجود دارد . و حتی ممکن است در طی مخفی شدن بیماری دیده شود .

علل عود مجدد تبخال تناسلی ، استرس ، ضربه ، و کاهش سطح ایمنی بدن میباشد .

روش انتقال :

1. مقاربت با شریک  جنسی آلوده
  2. مقاربت با شرکای جنسی متعدد
  3. انتقال از طریق کانال زایمان به نوزاد

نکته : این بیماری بیشتر در طبقات اجتماعی ، اقتصادی ضعیف دیده می شود و اکثر در بزرگسالان بعد از شروع فعالیت جنسی آغاز می شود .

نکته بسیار مهم : بعد از ابتلا به نوع اولیه و یا عود عفونت ویروس HSV برای سالها و احتمالا تا آخر عمر بدون وجود نشانه بالینی به طور متناوب از مخاط های آلوده ترشح می شود .

قدرت آلوده کنندگی زخم های عود کرده کوتاه تر از عفونت های اولیه است و معمولا ویروس را بعد از پنج روز نمی توان در آنها یافت .

با توجه به آن که عفونت نوزادان بسیار کشنده است توصیه میشود  در صورتی که آلودگی اولیه مادر در اواخر دوران بارداری ایجاد شده قبل از پاره شدن کیسه آب جنین زایمان به طریق سزارین انجام شود .

نوزادان را باید از تماس با زخم های گسترده و عفونت های شدید اولیه ، زخم های عود کرده و برخورد با ترشحات زخم های HSV حفظ کرد .

بیمارانی که زخم HSV دارند نباید با نوزادان ، کودکانی که اگزما یا سوختگی دارند و یا بیماران مبتلا  به کاهش سطح ایمنی تماس داشته باشند.

شایع ترین علامت بیماری در صورت پیدایش ، تاول های کوچک آبدار در ناحیه تناسلی است که بعدا پاره می شوند و زخمهای دردناکی ایجاد می کنند .

زخم ها خشک می شوند و به تدریج در عرض چند روز بهبود می بابند ، برخی افراد ممکن است ضایعاتی قرمز رنگ یا برجسته پیدا کنند و برخی ممکن است درد هنگام دفع ادرار پیدا کنند.

در خانم ها ممکن است ترشحات آبکی واژینال دیده شود و بیمار علائمی شبیه به سرما خوردگی نظیر تب ، تورم غدد لفاوی کشاله ران و کوفتکی داشته باشند .

قبل از هر عود بیماری فرد در ناحیه مبتلا احساس خارش ، ضربان ، یا سوزش دارد . و ممکن است درد های در لگن و پاها داشته باشد. ولی ضایعات در هر عود کوچک ترند .

شیوع بیماری :

در مناطق مختلف دنیا متغیر است در ایران شیوع آن در مطالعات مختلف متفاوت تخمین زده شده است . به طوری که از 6 تا 40 درصد متغییر است و متاسفانه در ایران کمتر به این بیماری توجه شده است .

روشهای جلوگیری :

بهترین راه جلوگیری از بیماری خودداری از برقراری ارتباط جنسی با افراد الوده است . زخم تناسلی می تواند حتی در نواحی  که با کاندوم پوشیده شده نیز ایجاد شود .

استفاده از کاندوم لاتکس مناسب به مقدار زیادی از خطر آلودگی می کاهد ولی آن را صفر نمی کند . از تماس مستقیم با ضایعات حتما اجتناب کنید .

روش انتخابی جهت مادر آلوده به ویروس برای ختم بارداری سزارین می باشد . این آلودگی اگر به نوزاد منتقل شود باعث آسیب های مغزی ، چشمی ، در مواردی نابینایی و حتی مرگ در نوزادان خواهد شد .

معمولا  رحم مکان امنی برای نوزاد است و هنگامی که نوزاد از مجرای زایمان عبور می کند ممکن است در تماس با زخم قرار گیرد و آلوده به ویروس گردد .

اگر کسی تبخال تناسلی دارد یا با کسی که مبتلا بوده رابطه جنسی داشته باشد ، اگر در زمان زایمان عفونت فعال داشته باشد زیمان بیمار با روش سزارین انجام می گیرد تا از تماس نوزاد با زخم ها پیشگیری شود.

درمان :

متاسفانه تبخال تناسلی درمان قطعی ندارد ، ولی در موارد ابتلا می توان با تجویز دارو از طول مدت بیماری کاست .

همچنین در موارد عود مکرر با تجویز دارو می توان موارد عود را کاهش داد .

تشخیص بیماری :

معاینه بالینی توسط پزشک می باشد گاهی لازم است از ظایعات نمونه برداری شده و به آزمایشگاه فرستاده شود در فواصل مابین دو عفونت که بیمار علائم ندارد و در افراد عادی که مشکوک به عفونت هستند با آزمایش خون می توان بیماری را تشخیص داد .

نکات مهم :

1. عامل اصلی و ویروس تب خال HSV نوع 2  رابطه جنسی است
  2. از خصوصیات تب خال تناسلی عود مکرر است و این ویروس تا آخر عمر در بدن فرد مبتلا باقی می ماند
  3. تب خال تناسلی درمان قطعی ندارد و با درمان ضد ویروسی می توان از طول مدت بیماری و موارد عود کاست
  4. با آزمایش خون می توان با دقت زیاد افراد آلوده را تشخیص داد .
  5. واکسنی برای این بیماری وجود ندارد
  6. بهترین روش پیشگیری از بیماری اختناب از تماس جنسی پر خطر و مشکوک میباشد .
  7. داروهای موضعی جهت درمان کرم اسیکلوویر نیز وجود دارد ولی به اندازه داروی خوراکی موثر نیست در هنگام استفاده از پماد حتما از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید
  8. از تماس دست با زخم ها خودداری کنید .

تبخال تناسلی ، تبخال ، تناسلی